Kostanbefalinger til spædbørn 0-2 år

Dit barn kommer til at vokse meget i løbet af de første år. For at barnet kan vokse og fungere bedst muligt, har det brug for energi og andre næringsstoffer fra maden.

maelk_spaedbarn

Hvilken mælk og hvor meget?

Modermælk er den bedste ernæring for det nyfødte barn, da det bl.a. forebygger infektioner og mælkeallergi. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at det nyfødte barn udelukkende får næring ved at blive ammet fra fødsel og indtil barnet er 6 måneder. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal barnet have modermælkserstatning.

Når barnet bliver ældre, begynder komælk at spille en afgørende rolle i dit barns kost, og det er derfor vigtigt, at dit barn får den rigtige type mælk i de rette mængder.


Fra 0-1 år

  • Når dit barn er 0 til 1 år anbefaler Sundhedsstyrelsen, at det ikke får komælk men kun modermælk eller modermælkserstatning. Dette skyldes, at komælk har et proteinindhold, der er cirka tre gange så højt som modermælk og et lavt jernindhold. Det er dokumenteret, at for meget protein i spædbarnsalderen har betydning for udviklingen af overvægt senere i livet.
  • Surmælksprodukter af sødmælkstyper såsom sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk kan gives til dit barn fra 9 måneder, dog kun i små mængder fra 50 ml til 100 ml.

 

Fra 1-2 år

  • Når dit barn er 1 til 2 år, kan du begynde at give dit barn mælk.
  • Det er bedst, at dit barn fortrinsvist drikker letmælk.
  • Den anbefalede mængde er 350-500 ml. per dag.

 

Fra 2 år

  • Fra dit barn bliver 2 år anbefales det at vælge magre mælketyper, som skummet-, mini- og kærnemælk. Herved får dit barn mælkens protein, vitaminer og mineraler uden at få så mange kalorier. Nogle børn kan dog have brug for at fortsætte med letmælk indtil de er 3 år.
  • Den anbefalede mængde er 250-500 ml. per dag.
  • Produkter såsom ymer, ylette, skyr og fromage frais har et højt proteinindhold og kan indgå i kosten i variation med andre surmælksprodukter. bør tidligst gives fra barnet er 2 år.
  • Du bør begrænse anvendelsen af mælkeprodukter med frugt- og sukkertilsætning, eftersom indholdet af sukker i disse produkter er højt.

 

Hvor stor en mængde energi, skal et spædbarn have?

Den mængde energi (kJ/kcal) det anbefales, at man indtager, er selvfølgelig afhængig af ens størrelse og niveau af fysisk aktivitet, men som gennemsnit er følgende retningsgivende:

Alder (måneder) Piger (KJ/Kg kropsvægt)  Drenge (KJ/Kg kropsvægt 
 1 469  486 
 3 404  411 
 6 342  339 
 12 333  337 


Det gennemsnitlige energibehov for 2-årige børn med et moderat fysisk aktivitetsniveau er 4.140 kJ/986 kcal pr. dag for piger og 4.480 kJ/1.066 kcal pr. dag for drenge.

 

Hvor skal energien komme fra?

For spædbørn op til 6-måneders-alderen anbefales udelukkende amning. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal barnet have modermælkserstatning.

Makronæringsstoffer er de næringsstoffer, der giver kroppen energi og inkluderer protein, fedt og kulhydrat. Her kan du se, hvor stor en del af kostens energi der bør komme fra henholdsvis protein, fedt og kulhydrat.

  

Fordeling i energiprocent (E%) 6-11 måneder  12-23 måneder 
 Protein 7-15 E%  10-15 E% 
 Fedt 30-45 E%  30-40 E% 
 Kulhydrat 45-60 E%  45-60 E% 

 

Anbefalede vitaminer og mineraler til spædbørn

Tabellen viser det anbefalede indtag af udvalgte næringsstoffer angivet pr. person og pr. dag for børn 6-23 måneder.

 Vitaminer (enhed) 6-11 måneder 12-23 måneder  Gode kilder 
 Vitamin A (RE) 300 300  Lever, gulerødder, æg 
 Vitamin D (mikrogram) 10  10  Fede fisk f.eks. sild, laks, makrel 
 Vitamin E (alfa-TE) Torskerogn, mandler, madolier 
 Thiamin - B1 (mg) 0,4  0,5  Svinekød, torskerogn
 Riboflavin - B2 (mg) 0,5  0,6  Ost og æg 
 Niacin - B3 (NE) Laks, kylling og oksekød  
 Vitamin B6 (mg) 0,4  0,5  Æggeblommer og jordnødder 
 Folat (mikrogram) 50  60  Broccoli 
 Vitamin B12 (mikrogram) 0,5  0,6  Lever, torskerogn, mælk 
 Vitamin C (mg) 20  25  Appelsin, broccoli, persille, peberfrugter 

 

Mineraler (enhed) 6-11 måneder 12-23 måneder Gode kilder
Calcium (mg) 540 600 Mælk, ost, yoghurt
Fosfor (mg) 420 470 Mælk, ost, rugbrød, oksekød
Kalium (g) 1,1 1,4 Broccoli, ost, banan, mandler
Magnesium (mg) 80 85 Mandler, havregryn, brune ris
Jern (mg) 8 8 Lever, kød, æg, linser
Zink (mg) 5 5 Ost, oksekød, havregryn
Kobber (mg) 0,3 0,3 Rejer, hasselnødder
Jod (mikrogram) 50 70 Torskelever, torskerogn, laks, mælk
Selen (mikrogram) 15 20 Skaldyr (rejer), fjerkræ (kylling) og torskerogn


Noter til tabel: Retinolækvivalenter, 1 RE = 1 mikrogram retinol = 12 mikrogram beta-caroten. Alfa-tocopherolækvivalenter, 1 alfa-TE = 1 mg RRR-alfa-tocopherol. Niacinækvivalenter, 1NE = 1 mg niacin = 12 mg tryptofan


Vitamin D

Alle børn fra 2 uger til 2 år bør få 10 mikrogram D-vitamin dagligt. Har dit barn mørk hud eller tildækkede arme og ben om sommeren, skal du fortsætte med tilskuddet gennem hele barndommen.


Jern

Det anbefales ikke længere at give jerntilskud til børn mellem 6 og 12 måneder. Jernbehovet bør dækkes af en jernholdig kost med bl.a. kød og fisk.

 

Hvor meget salt bør spædbørn indtage?

Små børns nyrer kan ikke udskille så meget salt, så børn op til 2 år bør højst spise 2,1 g salt om dagen. Det svarer til ca. ½ tsk. fint salt eller 1/3 tsk. groft salt.

 

Få mere information på hjemmesiden Mad til børn eller klik her for at bestille og downloade yderligere materiale om mad til børn.

 

Klik her for at bestille og downloade yderligere materiale om mad til børn.

 

  


Kilder:

Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity. 5 th edition. Nord 2014:002 Sundhedsstyrelsens hjemmeside http://sundhedsstyrelsen.dk
Fødevarestyrelsens hjemmeside www.altomkost.dk
http://www.madtilboern.dk/