Sport og træning øger behovet for proteiner

Proteiner er vigtige for at genopbygge musklerne efter træning. Læs mere om protein og træning her.

Protein styrker kroppen
Stærke muskler er vigtige for, at man kan udføre sine daglige gøremål. Selvom man lige nu synes, at alt fungerer fint, er det samtidig også nu, man kan gøre noget for at passe godt på og styrke sine muskler og deres funktionalitet. Når man dyrker sport, har kroppen brug for de rette næringsstoffer til at kunne yde sit bedste. Proteiner er vigtige for at genopbygge musklerne efter træning. Særligt ved styrketræning har kroppen brug for protein til at opbygge og udvikle musklerne. Proteintilskud i form af pulver og barer er meget populært i fitnessindustrien, men indtager man sine proteiner gennem almindelig mad, får man udover protein også en række vitaminer og mineraler.

Forskellige proteinkvaliteter
Det er vigtigt at vælge protein fra de rette fødevarer, da der er stor forskel på kvaliteten af de forskellige proteinkilder. Mejeriprodukter er en god kilde, da proteiner heri er af høj kvalitet og indeholder vigtige aminosyrer, som er lette for kroppen at optage. Generelt er kvaliteten af protein højere i animalske fødevarer som mejeriprodukter, kød og æg end i vegetabilske fødevarer som korn, bælgfrugter, frø, nødder, grøntsager og frugter, da aminosyresammensætningen svarer til den, kroppen har brug for.

Se faktaark om protein og træning her.