Kan gravide spise ost?

Som gravid kan man være usikker eller bekymret for, om den mad man spiser, sikrer barnet de næringsstoffer det har brug for, og om der er fødevarer som man skal holde sig fra under graviditeten. Her kan du læse om hvilke oste du kan spise når du er gravid.

Oste lavet af pasteuriseret eller upasteuriseret mælk

Som gravid kan du heldigvis spise langt de fleste oste som findes i de danske butikker. Den eneste undtagelse er oste lavet på u-pasteuriseret mælk. Disse oste kaldes også rå-mælksoste. Årsagen er at upasteuriserede oste kan risikere at indeholde bakterien Listeria monocytogenes.

Gravide bliver sjældent alvorligt syge af Listeria – oftest influenza-lignende symptomer – men smitten kan skade fosteret, og evt. føre til spontan abort.

Heldigvis opstår der meget sjældent sygdom eller sker dødsfald pga. Listeria i Danmark, men som gravid er det vigtigt at være opmærksom på bakterien. Det er specielt upasteuriseret mælk og bløde rå-mælksoste du skal være opmærksom på.

 

Hvad er pasteurisering?

Pasteurisering er en varmebehandling, hvor mælken bliver opvarmet til mindst 75 °C i min. 15 sekunder. Pasteurisering dræber eventuelle tilstedeværende bakterier, som f.eks. listeria, hvorfor mælken er sikker at drikke og ostene er sikre at spise.

 

Hvad er Listeria?

Listeria er en bakterie, som naturligt kan være i vand og jord, og den kan derfor også findes i fødevarer. De fleste bakterier formerer sig langsomt ved køleskabstemperatur, men Listeria er en undtagelse, da den trives fint også ved lave temperaturer. Listeria smitter først og fremmest gennem madvarer der opbevares længe i køleskab og spises uden opvarmning.

 

Hvordan kan man vide om osten er lavet af pasteuriseret mælk?

Al den mælk der kan købes i danske supermarkeder er pasteuriseret. Det er ikke tilladt at sælge upasteuriseret mælk i butikkerne i Danmark, men enkelte landmænd har tilladelse til ’stalddørssalg’ af upasteuriseret mælk i en begrænset mængde, hvis de samtidig følger et særligt kontrolprogram, der kontrolleres af Fødevarestyrelsen. Derimod sælges der flere forskellige oste fremstillet af upasteuriseret mælk i danske butikker. Det skal fremgå af emballagen om osten er fremstillet af upasteuriseret mælk. Ostene kan både være produceret på mejerier i Danmark og i andre EU lande.

 

Hvilke oste kan jeg trygt spise?

Du kan trygt spise alle oste lavet af pasteuriseret mælk, dvs. langt hovedparten af de oste der findes i danske butikker. Bakterien Listeria er dog i få tilfælde fundet også i ’bløde oste’ lavet af pasteuriseret mælk, hvilket skyldes at produktet kan være blevet kontamineret et eller andet sted i produktionsprocessen. Betegnelsen ’bløde oste’ dækker over blå- og hvidskimmeloste som f.eks. Brie, Camembert og Gorgonzola. Spis disse oste mens de er nye, og gem dem ikke for længe i køleskabet.

Listeria kan ikke vokse i de fastere gule oste, som f.eks. Danbo, Emmentaler og Parmesan, så dem kan du trygt spise.

Hvordan med ost i varm mad?

Alle oste, også dem der er lavet af upasteuriseret mælk, kan trygt spises af gravide når de er en del af en varm ret som f.eks. lasagne, ovenpå pizza eller i saucer.

Listeriabakterier dræbes, når retten varmes op til den er rygende varm (min. 75 °C). Du kan derfor roligt spise alle ostetyper som har været varmebehandlet. Frysning af ost vil derimod ikke dræbe listeriabakterien.

 

Er der forskel på Danmark og udlandet?

Det er en god ide at være ekstra opmærksom når du rejser i udlandet, da der findes mange flere oste lavet af upasteuriseret mælk i f.eks. de sydeuropæiske lande (Frankrig, Italien m.fl.). Her kan du stadig roligt vælge de faste gule oste, hvor Listeria ikke kan vokse.

 

Officielle anbefalinger til gravide

Under en graviditet er det ekstra vigtigt at spise sundt og varieret og følge de officielle anbefalinger. Dette vil være med til at sikre en god graviditet og sikre barnet den bedste start på livet. Fødevarestyrelsen anbefaler ½ liter mælkeprodukt om dagen.

Mejeriprodukter er en god kilde til calcium, og calcium har stor betydning for både barnets og dine knogler. Calcium fås lettest gennem mælk og mejeriprodukter. Desuden er mælk og mejeriprodukter er en god kilde til protein, phosphor, jod, kalium, vitamin B2 (riboflavin) samt vitamin B12.

 

Læs mere på Sundhedsstyrelsens eller Fødevarestyrelsens hjemmeside:

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/graviditet-og-foedsel

www.altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/personer-med-saerlige-behov/gravide/