Mælkens styrker

De vigtigste grunde til at anbefale mælk, som en del af din daglige kost, er mælkens indhold af calcium, protein og en lang række vigtige vitaminer og mineraler. Tilsammen gør det mælk til en helt særlig fødevare, der spiller en vigtig rolle i din kost.

Dertil kommer, at når du drikker et glas mælk, så nyder du noget, der ikke har været igennem lange forarbejdningsprocesser eller indeholder en masse tilsætningsstoffer, men er næsten, som naturen har skabt det.

Calcium

Mælk er en vigtig kilde til calcium i din kost. Hvis du drikker et stort glas mælk, får du mere end halvdelen af den mængde calcium, du skal have hver dag.

Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normaler knogler, men mineralet har også mange andre funktioner i kroppen. Det har blandt andet betydning for signaloverførslen mellem dine nervebaner.

Mange tror, at vi kun har brug for calcium, mens vi er børn og knoglerne vokser. Men knoglevævet er faktisk levende væv, og der sker en konstant nedbrydning og genopbygning af knoglevævet. Det er derfor vigtigt, at du får en løbende tilførsel af calcium gennem hele livet.

Du kan godt få calcium fra andre fødevarer end mælk og mejeriprodukter. Fx indeholder broccoli og spinat også kalcium, men biotilgængeligheden er dårlig. Det betyder, at den mængde calcium, der reelt optages, er begrænset. Generelt er biotilgængeligheden af calcium i mælk- og mælkeprodukter god. 

Protein danner nyt væv og opbygger dine muskler

Mælk indeholder 3,5 g protein pr. 100 ml. Protein er kroppens vigtigste ‘byggesten’. Det bruges til at danne nyt væv og til at reparere dine muskler, når du har været fysisk aktiv. Protein er også kroppens ‘vognmandsfirma’. Det transporterer blandt andet enzymer og hormoner rundt i kroppen. Desuden bidrager protein med energi og livsnødvendige aminosyrer.

  • Mælkens protein er af særlig høj kvalitet – det har en høj såkaldt ’biologisk værdi’. Det betyder, at det indeholder alle de vigtige aminosyrer, som kroppen har brug for, og at det er let for kroppen at fordøje, så det kan komme ind og gøre gavn.


Mælk indeholder en unik pakke af næringsstoffer

Calcium og protein er stærke argumenter for at drikke mælk, men der er meget andet godt i mælk. Mælk indeholder en lang række vigtige mineraler og vitaminer. Faktisk er mælk en af de fødevarer, der indeholder flest forskellige næringsstoffer i samme produkt.

Det er derfor, at man ikke bare kan erstatte mælken med en kalktablet eller en kalciumberiget soyadrik. På den måde går man glip af alle de andre gode stoffer som findes i mælken.