Kan man drikke for meget mælk?

Man hører nogle gange begrebet mælkedrankere blive brugt om store teenagedrenge, der rask væk tømmer en hel liter mælk nærmest direkte fra køleskabet.

Det er jo en frygtelig sammenblanding af et misbrugs-relateret ord og så en sund basisfødevare, men det bunder i en frygt for at de store børn (oftest drenge), der drikker rigtig meget mælk, kan ende med en ensidig kost. Og da en varieret kost er et af de vigtigste kostråd, kan man i teorien forestille sig, at de får stillet deres sult i mælken, og derefter ikke har appetit til andre fødevarer.

I praksis viser det sig ofte, at de store drenge bare spiser ufattelig meget af alting, fordi de bare vokser og vokser, og at de hver gang de åbner køleskabet (og det gør de ofte – jeg taler af erfaring!) lige hapser, hvad de kan finde, inklusive halve og hele kartoner mælk.

De officielle anbefalinger lyder på mellem ¼ og ½ liter mælk om dagen, hvor man kan nøjes med den lille mængde, hvis man i øvrigt spiser efter kostrådene.

Mælkens berettigelse i kosten skyldes det store indhold af næringsstoffer, hvoraf mange er svære at få nok af fra andre fødevarer.

Men selv om mælk indeholder rigtig mange forskellige næringsstoffer, er der nogle ting som mælken IKKE indeholder. Det drejer sig om vitamin C, jern og fibre. Fibre får du fra grovbrød og fra grove grøntsager, jern fra rødt kød, lever og broccoli, mens vitamin C fås fra citrusfrugter, bær og røde peberfrugter.

Så det er ikke i sig selv skadeligt at drikke meget mælk. Det handler mere om at sikre sig, at der er plads og appetit til mange forskellige fødevarer i kosten. Hvis det store konsum af mælk betyder, at der kommer for få grøntsager, fisk og grove kornprodukter i kosten, er det bedst at drikke lidt mindre.

Reference: DTU Fødevareinstituttet. Vidensgrundlag for rådgivning om indtag af mælk, mælkeprodukter og ost i Danmark, 2010.