Er mælk kun for børn?

Nej, mælk er ikke kun for børn!

I teenageårene vokser knoglerne meget, både i længde og i styrke. Derfor kaldes perioden også for vækstspurten. I vækstspurten grundlægges den knoglestyrke, man skal bruge resten af livet (i 18-års-alderen har man typisk opbygget ca. 90 % af den knoglemasse, man opnår som voksen). Derfor er det vigtigt, at knoglerne også får tilført tilstrækkeligt med calcium i teenageårene.

Mælk og mejeriprodukter er den vigtigste kilde til calcium i danskernes kost. Det er sandt, at du kan få calcium fra andre fødevarer end mælk og mejeriprodukter. Men der skal en del til for at matche calciumindholdet i mælk og mejeriprodukter. F.eks. skal du spise 2 hele broccoli eller 1,2 kg rugbrød for at matche calciumindholdet i ½ liter mælk. De fødevarer, du ser på billedet, indeholder den samme mængde calcium som i ½ liter mælk.

Hvor meget mælk om dagen?
Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle danskere over 2 år indtager 1/4-/1/2 liter mager mælk hver dag. Den kvarte liter er kun tilstrækkelig, hvis du ellers lever efter de officielle kostråd. Læs mere her De officielle kostråd

Har dit teenagebarn droppet mælken?
Desværre stopper mange teenagere med at drikke mælk. Det er tilsyneladende mere cool at drikke sodavand og andre sukkersøde drikke. Desuden tror mange piger fejlagtigt, at mælk feder.

Hvis dit teenagebarn har fravalgt mælken af den ene eller anden årsag, er det som forælder vigtigt at være en god rollemodel, så de unge får oplevelsen af, at mælk ikke kun er for “de små”. Alternativt kan de unge også få dækket deres calciumbehov ved at spise en portion yoghurt/skyr til morgenmad eller mellemmåltid eller drikke en chai latte/smoothie om eftermiddagen. Ost er også en god kilde til calcium, men vær dog opmærksom på det højere fedtindhold.