Knoglerne har brug for calcium

Hos børn, der vokser, øges både længden og styrken af knoglerne hvert år. For at skabe et godt udgangspunkt for sunde knogler hele livet, er det vigtigt, at knoglerne under væksten får tilført calcium via kosten.

Knogler er levende væv
Mange tror, at knogler er død væv, men sådan er det ikke. Knoglevæv er levende, og der sker en konstant nedbrydning og genopbygning af knoglevævet.

Et barn fødes med ca. 30 g calcium i skelettet. Det fuldtudviklede skelet vil i 20-års- alderen indeholde 1.000-1.200 g calcium (mest hos mænd). Det betyder, at der i gennemsnit bliver indbygget 150 mg calcium i knoglerne om dagen. Væksten er størst i teenageårene, men også hos de 6-12-årige finder en vigtig knoglevækst sted.

Indbygningen af calcium i knoglerne kaldes knoglemineralisering, og den er af afgørende betydning for knoglestyrken. Hvor stor indbygningen er, afhænger af mange forskellige faktorer. De vigtigste faktorer for børn er:

Arvelige forhold
De arvelige forhold handler både om de helt nære familieforhold og om race. Hvis andre familiemedlemmer har mindre stærke knogler, er risikoen for, at man selv har svage knogler høj. Desuden viser undersøgelser, at folk fra den kaukasiske race (’hvide’) har forøget risiko for at have svage knogler.

Calcium
Det er vigtigt at sikre en tilstrækkelig tilførsel af calcium til opbygningen af knoglerne. Mælk er en god kilde til calcium. Et barn på 6-9 år vil få dækket ca. 85 % af sit daglige calciumbehov ved at drikke ½ liter mælk. Børn på 10-12 år vil få dækket ca. 65 % via den halve liter, da deres calciumbehov er større end hos de 6-9 årige. Yoghurt og ost er også gode kilder til calcium.

Vitamin D
Vitamin D er afgørende for kroppens optagelse af calcium. Når solens stråler rammer huden, dannes der D-vitamin. D-vitamin findes også i fede fisk, kød, mælk og æg, men det er svært at få nok D-vitamin via maden. Mange danskere har en lav D-vitamin status i vintermånederne på grund af det manglende sollys. I denne periode er det derfor særligt vigtigt at spise fede fisk eller vælge mælk beriget med vitamin D.

Vægtbærende fysisk aktivitet
Vægtbærende fysisk aktivitet, det vil sige aktivitet hvor man ’bærer’ sin egen vægt, som for eksempel gåture, løb, fodbold, håndbold og gymnastik styrker også knoglerne.