Børn og sukker

6 ud 10 børn får for meget sukker. Skolebørn anbefales at begrænse deres sukkerindtag til 45-55 gram om dagen. En spiseskefuld sukker med top vejer ca. 15 gram, mens en ½ l sodavand eller saftevand indeholder 50 gram sukker.

Drikkevarer uden sukker
Det er vigtigt at vælge gode drikkevarer til sine børn. Vand slukker tørsten bedst, mens mælk giver vigtige vitaminer og mineraler samt protein af høj kvalitet.

Fødevarestyrelsen anbefaler at alle raske danskere over 3 år drikker ¼ – ½ liter mager mælk dagligt. Drikker man kun 1/4 liter mælk, risikerer man at få folk lidt næringsstoffer, og man skal være opmærksom på, om man ellers spiser i overensstemmelse med kostrådene. Læs mere om De officielle kostråd.

Ved festlige lejligheder vil vi som forældre gerne servere noget særligt for vores børn. Men hvad skal vi vælge? Sodavand og kakaoskummetmælk indeholder begge sukker (eller sødestof), og derfor bør hverken børn eller voksne drikke det til hverdag.

Forskellene mellem sodavand og kakaomælk

For både sodavand og kakaoskummetmælk ligger det samlede indhold af kulhydrat på 8-11 g kulhydrat pr. 100 ml, afhængig af hvilket mærke, der er tale om. Forskellen mellem kulhydratindholdet i sodavand og kakaoskummetmælk er, at kulhydrat i sodavand alene består af tilsat sukker, mens kulhydraterne i kakaoskummetmælk er ca. 5 g tilsat sukker og ca. 5 g laktose, som er mælkens naturlige indhold af sukker. Laktose har ikke samme skadelige effekt på tænder (og fedtmetabolisme) som sukker.

Som du kan se på den første figur nedenfor, er energiindholdet i kakaoskummetmælk (blå søjle) højere end i sodavand. Det skyldes, at kakaomælk også indeholder protein og lidt fedt (se den anden figur). Til gengæld indeholder kakaoskummetmælk alle de samme vitaminer og mineraler, som er at finde i mælk (se den sidste figur) – mens sodavand slet ikke indeholder vitaminer og mineraler!