Hvilken mælk og hvor meget?

Modermælk er den bedste ernæring for det nyfødte barn, da det bl.a. forebygger infektioner og mælkeallergi. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at det nyfødte barn fra fødsel og indtil det er 6 måneder, udelukkende får næring ved at blive ammet. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal barnet have modermælkserstatning.

Komælk spiller ligeledes en afgørende rolle i dit barns kost, og det er derfor vigtigt, at dit barn får den rigtige type mælk i de rette mængder.

 

Fra 0-1 år

  • Når dit barn er 0 til 1 år anbefaler Sundhedsstyrelsen, at børn ikke får komælk, men kun modermælk eller modermælkserstatning. Dette skyldes, at komælk har et proteinindhold, der er cirka tre gange så højt som modermælk og et lavt jernindhold. Det er dokumenteret, at for meget protein i spædbørnsalderen har betydning for udviklingen af overvægt senere i livet.
  • Surmælksprodukter af sødmælkstyper såsom sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk kan gives til dit barn fra 9 måneder, dog kun i små mængder fra 50 ml til 100 ml.

 

Fra 1-2 år

  • Når dit barn er 1 til 2 år kan du begynde at give dit barn mælk.
  • Det er bedst at give dit barn letmælk
  • Den anbefalede mængde er 350 ml. og maksimalt 500 ml. per dag.

 

Fra 2 år

  • Fra dit barn bliver 2 år anbefales det at vælge de magre mælketyper, som skummet-, mini- og kærnemælk. Herved får dit barn mælkens protein, vitaminer og mineraler uden at få så mange kalorier.
  • Den anbefalede mængde er 350 ml. og maksimalt 500 ml. per dag.
  • Produkter såsom ymer, ylette, skyr og fromage frais har et højt proteinindhold, og bør tidligst gives, fra barnet er 2 år.
  • Du bør begrænse anvendelsen af mælkeprodukter med frugt- og sukkertilsætning, eftersom indholdet af sukker i disse produkter er højt.

 

Klik her for at bestille og downloade yderligere materiale om mad til børn.

Reference: http://www.madtilboern.dk/